Recent Post

Resepi Nugget Ayam - Makanan Kegemaran Semua Usia!

Menangi iPhone 4s kat sini


 

Pengenalan

Nugget ayam adalah salah satu hidangan yang sangat digemari di kalangan semua golongan umur. Citarasa yang lezat, tekstur yang renyah di luar, dan lembut di dalam menjadikan nugget ayam pilihan hidangan yang sering dihadirkan dalam acara makan-makan, minum petang, atau dihidangkan sebagai hidangan pencuci mulut. Dalam blog post ini, kita akan berkongsi resepi nugget ayam yang mudah dan sedap untuk disediakan di rumah. Jom kita mulakan proses memasak yang menyeronokkan ini!

Bahan-bahan:

  1. 500g daging ayam (dihancurkan halus atau diproses menjadi hampas)
  2. 1 biji bawang besar, dicincang halus
  3. 2 ulas bawang putih, dicincang halus
  4. 1 biji telur
  5. 3 sudu besar tepung roti (atau tepung serbaguna)
  6. 2 sudu besar susu cair
  7. 1 sudu besar kecap manis
  8. 1 sudu teh garam
  9. 1/2 sudu teh lada hitam
  10. 1 batang daun bawang, dicincang halus (opsional)
  11. Minyak untuk menggoreng

Cara Memasak:

Langkah 1: Persiapkan Bahan

Pastikan daging ayam telah dihancurkan halus atau diproses menjadi hampas. Kemudian, cincang halus bawang besar dan bawang putih. Jika Anda suka, tambahkan daun bawang yang dicincang halus untuk memberi tambahan rasa.

Langkah 2: Campurkan Semua Bahan

Dalam mangkuk besar, campurkan daging ayam, bawang besar, bawang putih, telur, tepung roti (atau tepung serbaguna), susu cair, kecap manis, garam, dan lada hitam. Aduk rata sehingga semua bahan tercampur dengan baik.

Langkah 3: Bentuk dan Potong Nugget

Ambil sejumput adunan nugget ayam dan bentuk menjadi bulatan pipih atau bentuk sesuai selera Anda. Anda juga boleh menggunakan cetakan nugget untuk membentuk adunan dengan lebih kemas.

Langkah 4: Goreng Nugget

Panaskan minyak dalam kuali atau periuk dengan api sederhana. Pastikan minyak cukup banyak untuk menenggelamkan nugget. Goreng nugget ayam hingga kuning keemasan dan renyah di luar. Pastikan nugget masak merata di kedua belah sisinya.

Langkah 5: Tiriskan dan Hidangkan

Angkat nugget ayam dari minyak goreng dan tiriskan dari minyak berlebih. Hidangkan nugget ayam panas dengan saus sambal, saus BBQ, atau saus kesukaan anda.

Kesimpulan

Resepi nugget ayam adalah hidangan yang mudah dan nikmat untuk disediakan di rumah. Nugget ayam merupakan makanan yang digemari oleh semua usia, terutama kanak-kanak. Anda juga boleh menambahkan sayuran seperti wortel atau jagung manis dalam adunan nugget untuk menambah nilai nutrisi. Sajikan nugget ayam sebagai hidangan utama atau hidangan pencuci mulut dalam acara makan-makan atau minum petang. Selamat mencuba dan nikmati kelezatan nugget ayam buatan sendiri!


Menangi iPhone 4s kat sini
RAHSIA Buat Duit dengan FACEBOOK!!!


0 comments:

Post a Comment