Recent Post

KURANG PENJAWAT AWAM IBARAT LANGKAH KE BELAKANG

Menangi iPhone 4s kat sini

Hasrat DAP untuk mengurangkan bilangan penjawat awam jika dipilih sebagai pemerintah bagi meringan beban kewangan kerajaan adalah satu langkah ke belakang.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Datuk Omar Osman berkata, sesebuah kerajaan yang baik akan berusaha mencari penyelesaian mengurangkan bebanan kewangan tanpa mengabaikan kebajikan rakyat.



“Sekiranya mereka takut untuk berhadapan dengan beban, tidak perlulah menubuhkan kerajaan kerana sudah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk mentadbir dan mencari penyelesaian terbaik dalam menjaga kebajikan rakyat.

“Sebagai kerajaan yang baik, sepatutnya mereka (DAP) mencari jalan untuk menambahkan pendapatan negara bagi menampung bebanan yang semakin meningkat,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia, di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Setiausaha Penerangan DAP, Tony Pua yang disiarkan baru-baru ini dalam sebuah akhbar berbahasa Cina bahawa kerajaan DAP akan mengurangkan penjawat awam dan menamatkan perkhidmatan mereka yang tidak efisien seperti yang dilakukan kerajaan China bagi mengurangkan bajet kerajaan.

Omar berkata, pengurangan bilangan penjawat awam itu tidak menjamin beban kewangan kerajaan akan berkurangan.

“Kerajaan mungkin akan berdepan dengan masalah pengangguran pula apabila ramai penjawat awam yang diberhentikan,” ujarnya.

Beliau menambah, perbandingan yang dilakukan oleh Pua dengan negara-negara jiran juga adalah tidak sesuai.

“Sistem negara mereka berbeza jadi sudah pasti cara kerja, tanggungjawab sosial dan integriti mereka tidak sama dengan kita.

“Lagipun sektor awam kita sudah diakui berada di tahap terbaik di antara negara-negara Asia dan dunia,” tegasnya.

Omar berkata, ahli politik tidak sepatutnya menjadikan penjawat awam sebagai modal dalam manifesto politik masing-masing.
Menangi iPhone 4s kat sini
RAHSIA Buat Duit dengan FACEBOOK!!!


0 comments:

Post a Comment